Thursday 6 September 2012

Saya , UPM dan . . . .

Hai dan Assalamualaikum semua. .
First of all, saya sekarang ni tengah menjalani minggu orentasi di UPM. . .
Dan seriously tak ada mood langsung nak update blog ni. . .
Ingat nak tunggu bila dah habis semua ni baru nak update. .
Tapi disebabkan oleh sesuatu yang ditunjukkan semasa ceramah tadi, saya jadi terharu. .
Terus rasa nak luahkan perasaan. .
Tapi dekat siapa kan ?
ibu dah tidur kot. .
Kawan ? tak akan ada yang dapat betul-betul memahami perasaan saya ni. .
okay lah, so biarlah saya cerita segalanya dari awal. . .
Kalau korang baca entry saya yang pasal dapat UPM ni, korang akan tahu apa perasaan saya yang sebenar kan ?
Okay, dah bersyukur sebab at least dapat jugak tempat kat u tempatan. .
Dijanjikan dengan kemudahan kolej yang baik, so perasaan tu macam agak lega lah kan. .
Untuk pengetahuan korang, saya pergi ke selangor dua hari lebih awal daripada hari pendaftaran. .
saya pergi dengan adik saya. .
Hanya dengan menaiki bas sahaja. .
Dengan segala barang yang dibawa untuk duduk di kolej. .
bayangkanlah keadaan kami. . .
Kawan ingat saya awesome, hebat, independent sebab pergi mendaftar sendiri, tapi korang tak tao yang saya sebenarnya terpaksa. .
betapa saya rasa macam anak pinggiran sebab parents tak nak hantar. .
sebab saya tak rasa saya boleh survive tanpa mereka. .
huh. . .
kami bertolak pada hari Khamis jam 5 petang, tiba di tbs jam 9 malam. .
So malam tu kitorang  stay dekat rumah mak cik kitorang kat Kajang. .
Saya tak nak cerita hal sampingan saat ni dan akan terus ke perjalanan saya dari Kluang ke UPM Serdang. .
Hari Sabtu mendaftar, abang sepupu hantar. .
Tapi dia hantar setakat sampai ke bas yang menuju ke tempat pendaftaran . .
Maka terhuyung hayang lah saya bersama adik saya mengangkat segala beg ke dalam bas. .
Ya, hanya kami berdua . .
Sejujurnya, saya rasa sangat bersalah sebab terpaksa menyusahkan adik saya yang sorang tu. .
Dan saya tak tao kenapa dia boleh jadi so heartless sampai sanggup tinggal kitorang macam tu. .
Tapi saya still berterima kasih sebab hantar kami ke UPM. .
Kini saya tahu, apa erti sebenar ikatan sebuah keluarga yang rapat .
Thanks sebab ajar saya benda ni. .
Alhamdulillah, pendaftaran berjalan dengan amat lancar. .
Dan saya ditempatkan di tingkat 5, tingkat teratas .
Dan ya !
Tiada lif di bangunan tersebut. .
Saat tu, hanya Allah je yang tahu apa perasaan saya kerana terpaksa mengangkut segala barangan ke tingkat paling atas dan terpaksa susahkan adik saya. .
Angah, seriously along minta maaf sebab susahkan kau yang dah nak trial. .
Along janji, kalau along dah berkemampuan, along tak kan tinggalkan family kita susah. .
Ni janji along !
Dah angkat semua barang sampai bilik, buka pintu, taraaaaa ! ! !
Tak ada tilam. .
Bilik tak seperti yang diperkatakan dan dijangkakan.  .
Kecewa sangat. .
Saat ni mula la nak compare dengan UiTM. .
Then ada satu hari tu di mana bila saya baru balik dari lawatan ke fakulti dengan hasrat nak tidur, masuk bilik tiba-tiba tengok banjir tempat tu. .
Banyak barang yang basah. .
Masa tu, macam-macam keluar dari mulut ni. .
Sakitnya hati saya waktu tu, sampai tak terluah !
So terpaksa lah merempat kat bilik orang lain malam tu. .
Entah bilik siapa. .
Tapi one thing yang saya salute kt sini, akak and abang fasi amat baik dan cekap. . .
tadi ada ceramah lagi kat dewan besar. . .
Ceramah terakhir, tiba-tiba dia tunjuk satu video,. .
Video pasal perjalanan seorang siswa ke UPM ni. .
Situasi dia dalam video tu sebijik sama macam saya. .
And at that moment gak air mata ni menitis. . .
Orang tu ialah Dr. Anjas Asmara kalau tak silap saya. .
Sekarang ni dia pensyarah kat UPM . .
Dia punya semangat sampai kata hidup mati untuk UPM. .
Saya tak lah sampai macam tu sekali. .
Tapi sejak tengok video tu, hati ni mula jadi lembut. .
Asyik kata, ' cubalah terima dulu. . cubalah. .'
So, saya akan cuba. .
Saya akan cuba untuk sayang UPM ni kerana di sinilah saya akan habiskan masa selama hampir 4 tahun. .
Kawan-kawan. . .
Sokong saya untuk berjaya ya ?
Terima kasih. . .
Ibu, along rindu ibu. . .
=(
Sekian, Wasalam . .

2 comments:

  1. Beratnya dugaan. Aku tak tahulah kalau benda ni jadi kat aku. Be strong kay?

    ReplyDelete
  2. Thanks soso. .
    Insya-Allah. .
    aku percaya Allah tak aknbuji aku dgn lebih dr kemampuan aku. .
    ;)

    ReplyDelete