Monday, 31 December 2012

GEREJA vs MASJID

Assalamualaikum dan hai untuk semua pembaca. . ~^^
Tengok tajuk entri ni, wah, macam serius je kan. .
Tak ada apa sangat pun sebenarnya. .
Hanya saya seorang manusia biasa yang ingin melampiaskan pandangan saya mengenai dua isu ini di dalam blog saya. .
Bila berbicara mengenai dua perkara ini, apa perbezaan yang dapat anda semua fikirkan. . ?
Banyak bukan ?
Tapi bukan perbezaan yang ingin saya ketengahkan di sini. .
Ada satu persamaan di antara keduanya, - Rumah Agama / Tempat Beribadat.
Satu bagi yang beragama Kristian dan yang satu lagi bagi yang beragama Islam. .
Saya akui saya punyai ramai kawan berbangsa Cina, juga beragama Kristian sejak masuk program Ijazah ni. .
Jujur saya katakan, saya kagum dengan kecintaan mereka terhadap agama mereka. .
Saya tabik mereka. .
Remaja seperti saya, tapi sangat menitikberatkan soal agamanya. .
Ada sahaja aktiviti di gereja yang perlu mereka sertai. .
Kadang-kadang saya rasa malu dengan diri sendiri dan persoalkan diri sendiri. .
Bila saya nak jadi seperti mereka dan mengimarahkan surau ataupun masjid berdekatan. .?
Melihatkan juga anak-anak muda remaja lain yang juga leka dengan duniawi, termasuklah saya sendiri. .
Memang ada golongan yang mengimarahkan surau dan masjid, tapi hanya segelintir sahaja. .
Baru sahaja tadi, selesai makan malam, saya dan rakan-rakan lalu di hadapan sebuah surau. .
"Bila aku nak solat kat surau ni secara berjemaah kan?" / "Sila lah pergi sekarang. ."
Sentap juga dengan ayat tu. .
Tapi betul, saya harus mulakannya dari sekarang, sepatutnya. .
Tapi apa yang saya lakukan?
Hanya meneruskan langkah menuju ke bilik dan bermain dengan kucing yang saya temui di pertengahan jalan. .
Melihat segolongan remaja lelaki melangkah ke surau berkenaan, "Ya Allah, sejuknya hati tengok mereka ni.."
Bilakah agaknya masjid mampu menarik minat ramai golongan remaja seperti saya untuk menyemarakkannya?
Rasanya, dah bermacam cara dibuat, tapi tak tahulah kan. .?
Rasanya, sebelum mengimarahkan masjid atau surau, kita harus imarahkan diri sendiri dulu dengan perintah-perintah Allah. .
Mungkin dengan cara tu hati kita terbuka nak melangkah ke rumah Allah dengan lebih kerap. .
Insya-Allah. .
Sampai sini dahulu coretan pandangan saya. .
Maafkan saya andai tersalah kata dan mengguris hati mana-mana pihak. .
Wassalam. . ~^^

2012~ ~ ~ ~ ~ ~2013

Hi and Assalamualaikum. .
31 December 2012 . .
Today's date, and yeah, it is the end of 2012. .
2012, has taught me a lot of thing. . .
Sweet, sour, sadness, joy, being betrayed. . .
I tasted all of it in this one year period. .
When going through it, I admit that I respond negatively to some of it. .
But now that I can see and re-think about it, I thank Allah for giving me the hardship. .
Without it, I might be at the same place as last year. .
Alhamdulillah. .
Also in this year, I can actually say that I went through a really big test from Him . .
I didn't get to do what I want, plus, I have to be all an independent girl just so sudden. .
I didn't manage to further my study in law. .
Hard to accept at the first few months, but Alhamdulillah, now, I'm getting better. .
And about being independent. .
Just in case you didn't know, I register myself for degree with only my sister. .
Yes, without my parents. .
Back then, I was too childish that I blame my Dad for that. .
But now I realize, Dad do it because he have to work and earn money for us. .
I am so wrong. .
I am sorry Dad. .
:(
So now, I can go register for myself if I had to. .
But please, I hope I DON'T have to . .
HAHA!
Being in a place we never wanted to go or to be in will cause a lot of trouble to us, which actually just our own attitude to make it in that way. .
I go through hardship during the orientation period as my room was flooded with the water, got room without a bed and bla bla bla. .~
HAHA!
Thinking about it now only made me laugh .
The only thing I can say is Alhamdulillah. .
If it doesn't happen, I won't be like this now. .
Suddenly I think of something. .
Is it wrong to feel jealous whenever I see someone who are Muslimah than me. .?
They make me want to be like them. .
I want to be the best muslimah of Allah. .
Is it wrong to feel that way ?
Hmmm, just wondering. .
Cause somehow, it make me feel like want to compete to seek for Allah forgiveness and bless. .
^__^
So now, it's the end of 2012 guys. . ~^^
2013 is reaching near. .
Plan your future, do it right and seek for Allah bless. .
I didn't put too much hope in this upcoming new year. .
Let me the only one who know what I wish for and may Allah give His permission to me to do it right. .
I just finish answer my Bahasa Melayu Tinggi paper just now. .
Alhamdulillah it was okay. .
I can say it is in a medium level. .
Striving for the next 5 papers after this. .
Do pray for my success. .
And as for you my friends, "As long as you're my friends, my prays will always be with you." - (SS,2012)
^__^
Wishing all of you Happy New Year. .
May all of us be a better person in the future. .
Till then, Farewell. .~
*I can see a bright future for me everywhere. Insya-Allah*

Thursday, 27 December 2012

Alhamdulillah. . Sayang Atok!

Assalamualaikum dan hai semua. .
Alhamdulillah, saya dah sampai di UPM. .
^__^
Jadi sekarang, saya nak cerita kisah perjalanan menuju ke UPM. .
Cewahh ! !
Macam lah baru pertama kali datang kan?
Hihi. . ~
Tapi, apa yang bakal saya ceritakan sebentar nanti sememangnya pengalaman pertama buat saya. .
Bas kalau mengikut jadual dala tiket sepatutnya bertolak jam 11.30 . .
Ayah tiada di rumah, begitu juga angah. .
Ibu pun buntu mencari jalan macam mana nak menghantar saya ke stesen bas. .
Sejujurnya, ibu saya tidak mempunyai lesen kenderaan. .
Kebetulan, semalam saya ke rumah atok untuk menghantar pengat durian yang ibu buat. .
Sambil-sambil tu, ibu tanya atok, boleh tak tolong hantarkan saya. .
Atok setuju. .
Sepanjang perjalanan saya terfikir macam mana lah kalau atok yang hantar nanti. .
Haha!
Pagi tadi, kira-kira jam 8 pagi atok sudah sampai di rumah. .
Ketika itu saya masih lena di atas katil yang empuk. .
"Awalnya. . " kata hati saya. .
Tak lama kemudian, kedengaran enjin motor atok melangkah keluar dari perkarangan rumah. .
Tak lama selepas itu baru saya bingkas bangun. .
Adik-adik sibuk bercerita pada saya mengatakan atok kelihatan lain, amat segak. .
Dalam hati, "berianya atok ni. Sayang cucu terlebih ni. ."
Saya senang mendengar perkhabaran berita itu. .
Seperti yang dijanjikan, atok datang tepat jam 10. .
Saya masih terkial-kial nak mengenakan tudung. .
Waktu tu, hujan renyai-renyai membasahi bumi Kluang. .
Atok ku lihat risah dan sedikit resah. .
Hanya menaiki Honda Ex5 lama kepunyaan atok, kami berangkat ke stesen bas. .
Perjalanan yang selalunya memakan masa hanya 10minit atok jadikan 30 minit. .
Biarlah. . . .
Tak lama selepas itu, kami tiba di satu persimpangan jalan. .
Seingat saya, di situ lah tempat berlakunya kemalangan atok dengan nenek dulu. .
"Apa yang atok fikirkan saat berada di situ?" "Atok terkenangkan nenek ke?"
Saya harap atok bersabar. .
Sejujurnya saya tak begitu rapat dengan atok. .
Tapi sejak pemergian nenek, ayah desak agar saya sentiasa menjenguk atok setiap kali pulang. .
Saya faham perasaan ayah. .
Dia tak mahu hal yang sama berulang kembali. .
Bahkan, saya juga takkan membiarkannya berulang. .
Atok! Along sayang atok. .
Atok saya panggil saya Kalong, saya pun tak tahu kenapa. .
Hihi. .
Habis cerita pasal atok, sambung pasal dalam bas pulak. .
Boleh saya katakan, pemandu ni sangat tak mesra. .
>__<"
Tak suka lah macam ni. .
Dia bawak anak-anak dia dan kebetulan saya duduk kat belakang tempat duduk anak-anak dia. .
Terseksa jiwa raga batin semua! !
Tengok ni!

Nampak tak betapa dekatnya kerusi tu dengan tempat saya ?
Mak dia ada je kat situ, tapi biar kan je. .
Haih, mana hilangnya sifat toleransi mak cik oi. . ?
Memang tak sabar sangat nak keluar dari bas tu. .
Saya memang suka budak-budak, tapi bukan yang jenis macam ini. .
Maafkan saya. .
Rasanya sampai sini dulu. .
Rasa nak belajar dah datang. .
HAHA !
Wassalam. .~

*di stesen bas*

*sampai di bilik*

Wednesday, 26 December 2012

It's Study Week time. . ~ !

Assalamualaikum and hi to all my dearest friends. . ~^^
Happy ?
Well, yes I am. .
Currently at home with my beloved family. .
That's why no stress are able to enter my mind even for a second. . !
And yeah, it is study week for student like me actually. .
But what I did was only spending my precious time with le family. .
Awww, how can I study when I am here with all the things I like and no stress?
Seriously, I don't really feel like in an exam mode. .
I'm dead!
=__=
That's why I insisted to go back as early as I can. .
But, man. . !
My dad ask me to stay longer. .
Should be until this Friday, but sorry. .
I can only stay until Thursday. .
It's not that I don't want to stay longer. .
It was just, if I stay longer, I'm afraid I didn't study at all. .
Sorry mom, dad. .
Understand me please. . ?
Hew hew. .~
Yesterday, I do study a little. .
But yes, just a little. .
I only manage to stay awake until 12. .
Oh why. . ?
I usually stay awake until dawn. .
Hmmm, might be cause of the environment over here. .
Sigh. . ~
So now, I want to talk about last Tuesday. .
It's hang out memory with le friends from high school. .
Thou sometimes I don't feel like belong to them. .
But they do know me well. .
And always there, just in case. .
mmmmm, yeah. .
HAHA!
So, here is us!

Miss them, love them. . <3
Hope that we can stay as besties forever !
After that, we have our usual hangout activity, bowling !
And yeah~ !
We played two games, and I am the champion for overall match. .
Weheee~
My skill getting better maybe. .
=P
Oh yea, today is 26th isn't it. . ?
Happy birthday to one of my best friends, ABDUL WAHAB JUMRAH. .
HAHA !
It'd been a year ++ huh ?
Nice to know someone like you thou you can be so annoying sometimes. .
HAHA!
Okay now, back to my entry. .
I guess that's it. .
And yeah, I achieved my "ideal" weight again. .
Yeay me!
HAH!
Only if you know what ideal really mean to me. .
Okay, that's it dear. .
Do wish me luck for my final exam. .
I really hope I can do well. .
Till then, Farewell. . ~

Wednesday, 19 December 2012

Alone . .

Hi and assalamualaikum all. .
December reaching to the end, means, my final exam is approaching near. .!
Wow. .!
And I prepared nothing yet as for me, I need to get those assignment done first, and only then I will be able to think straight and focus on my study. .
Okay, back to topic. .
Exam was not really the main thing for this entry. .
HAHA !
So okay, alone. .
Yes !
I was alone yesterday. . .
Alone only physically cause inside, I don't feel alone at all. .
I was watching movie alone, eating all alone, walking alone and even shopping alone. .!
But it is not a big problem for me. .
I guess, I should pay myself for all the hard work I done in the past few days. .
And yes, PAID!
BIG BAD WOLF . .
I know I was kinda late for this thing but who cares ?
As soon as I entered the hall, ouh!
The smell of books. .
Me love it. .!
When I found a book that really caught my intention, I would forget the rest. . .
Hew. .!
I am not a bookworm, but I do love books. .
^__^
Well, though people call you a weirdo or what cause you're shopping alone, just ignore it.
Do what do you need to do though you're alone. .
That's it and you can do everything. .
*all of this cost me less than RM70*

*see that super bonus thing? I don't know what to do with it*

Talking bout that super bonus thing, I don't know what are their attention for real. .
That wasn't the first time for me to get the most expensive bonus. .
I don't know whether they had it planned or just a coincidence. .
But well, I never believe in those..
Hew hew. .~
Enough about yesterday, let's move on to today. .
At 3PM later, I have to be an emcee. .
This is really my very first time. .
Kinda nervous but this sounds fun to me. .
Hihi~
So, I'll just take it. .
Who know that I am really talented for this kind of thing, right?
^_^

"Guys don't really concern on when to get married as they will still look younger than their real age."
This statement pop up on my mind. .
Put the blame on my foundation lecturer who told me to only get married after finish his PhD. .
HAHA!
He is a nice lecturer, I can say, a lovely brother and a wise man. .
Sir, I praise you without I notice it!
HAHA !
But you deserve it. .
^_^
Blank.
No idea left.
So, better off for now. .
Till then, Farewell. .~


Saturday, 15 December 2012

Stress dan Tekanan !

Assalamualaikum dan hai semua. . ~
Hew~ !
Agak lama jugak tak update blog ni. .
Dan, bapak ahh !
Saya sangat tension hari ni. .
Stress, tekanan apa semua la. .
Sampai update status kata stress is my middle name. .
Nampak tak tahap apa stress saya saat tu. .
Memang, kita kena belajar cara kawal stress ni. .
Tapi akan sampai satu masa gunung berapi meletus !
Terkejut roommate saya bila-bila saya tendang dinding. .
Actually, benda tu tak di sengajakan. .
Dan kebetulan tengah stress masa tu, saya abaikan reaksi dia, saya terus tidur !
Kalau saya marah, stress ke apa, saya lebih suka diam. .
Sebabnya, saya takut ada yang makan hati bila kena marah dengan saya. .
Honestly, saya tak suka nak marah-marah ni, tapi kalau dah terlepas memang habislah. .
Sebenarnya, stress saya ni adalah disebabkan oleh assignment yang berlambak dan tekanan daripada team mate~ ! ! ! !
Saya sangat stress dengan yang sorang dan dua orang tu! ! !

Memang stress gila bak hang !
Saya tahu lah bila saya kena siapkan assignment tu. .
Saya tahu tugas saya. .
Saya bukan ada alzheimer yang dia nak kena ingatkan setiap masa. .
Memang lah, tolonglah jangan bagi saya terlepas cakap dengan dia. .
Hilang terus semua perwatakan ceria saya tu nanti kang. .!
Hew. .~ !
Lega pun dah lepas kan kat blog tercinta ni. .
Petang tadi saya chat dengan ibu saya kat FB. .
So sweet. .~
hihi. .
Tak berani nak beritahu Ibu yang saya tengah tension, nanti ibu risau. .
:(
Tadi pulak, ada bbq party as well as surprise birthday party .
Habis muka kena kek. .
Gatal sampai sekarang walaupun dah mandi. .
~.~

At least, benda ni mengurangkan tahap tekanan saya tu. .
Hummm. .
so, dah puas berceloteh kat sini. .
Jom tidur ?
Wassalam. .~

Wednesday, 12 December 2012

Rindu awak! >_<"

Hai dan assalamualaikum semua. .
Akhirnya, saya dapat mengemaskini blog ini..
Saya Rindu Awak wahai blog tercinta! ! !
Ada banyak sangat cerita nak kongsi dekat sini, sampai dah lupa nak cerita yang mana. .
Ok, mungkin patut mula dengan debat bi hari tu. .
Bertarikh 7 Disember 2012, pagi tu tiba-tiba dapat mesej dari seorang akak senior suruh masuk debat bi untuk malam tu. .
APA ? ? ? ? ?
Memang terkejut sangat tapi saya terima jugak cabaran tu. .
Malam tu sangat lah dup dap dup dap. .
Saya dipilih untuk jadi Second Speaker dapi pihak pencadang . .
Ni debat BI. .
Akak tu cadangkan saya masuk debat ni semata-mata kerana dia pernah dengar saya cakap bi dengan ok.
Mungkin ini caranya Allah tunjukkan jalan kat saya, ceburi bidang yang saya minat. .
Saya bercakap agak laju malam tu, tapi mereka kata saya ok!
Sangat puas hati sebab walaupun tak ada persediaan, saya dapat buat semampu saya. .
:)
Walaupun kalah, tapi masih lagi berpuas hati. .
Dan terasa macam nak teruskan je jadi pendebat ni. .
Hihi~ !
Tak lama lepas tu, hari Sabtu masa kelas BAKSIS, tiba-tiba je fasi tu panggil saya suruh jadi salah seorang presenter untuk projek mega. .
Oh cuaknya!
Tapi tetap, saya akan cuba untuk buat yang terbaik. .
Dan tak lama lepas tu lagi, dapat tawaran jadi MC untuk satu majlis di fakulti. .
Oh! Ini pun salah satu impian kot. .
Entah lah, tak tahu nak cakap apa, hanya bersyukur. .
Satu-satu jalan Allah tunjukkan kat saya, agar saya dapat mengejar impian saya. .
Hihi~ !
Alhamdulillah. .
Saya harap saya akan dapat terus perform. .
:)
Dan ahad lepas. .
Saya berjumpa dengan seseorang; kawan. .
Dan ya, dia lelaki. .
HAHA!
Nampak pendek, sekali real, tinggi weh. . ~
Dia kata baru 170++ . .
HHA !
Dia sangat kelakar, manja dan macam budak-budak walaupun dia dah lagi tua dari saya. .
HAHA !
Tapi, itulah pengalaman. .
Main bowling dengan dia, saya menang satu mata!
Yeay!
^__^

Ini je gambar kenangan kami. .
HAHA ~!
Tiba-tiba je, kami jadi semakin rapat. .
Dan dia menjadi semakin pelik terhadap saya. .
Haih, harap semua tu hanya sementara. .
Tamo keliru lagi dah. .
Konklusi di sini, meski Disember yang lepas membawa 1001 kepahitan dalam hidup saya. . .
Alhamdulillah, Disember kali ini membawa 1001 kemanisan hidup dalam hidup saya. .
Saya bersyukur dengan apa yang saya ada. .
Jadi, nak kongsi gambar-gambar saya pulak. .
Akhir-akhit ni, suka ambil gambar takde ekspresi. .
Hihi~ !


Itu sahaja dari saya. .
Sampai jumpa lagi. .
Wassalam. .~

Tuesday, 4 December 2012

A Mess of December Misery~ !

Hi and assalamualaikum. .
Seriously, I am in need of updating something. .
Feel the needs of writing. .
Cause I was too stress and in such a big mess!
And it's December again. .
That most wanted to get rid of things in my vocabulary and dictionary of life thingy . .~ !
But then I start to re-think. .
If those thing didn't happened to me before, I might be as playful as before. .
Thanks to him for giving me those big scars on my heart an a major turn point of my life. .
And remembering those thing I did back then, it really do make me think about something thoroughly. .
Guys, boys, men or anything you would classified them into. .
These time around, they keep giving me headache which led to confusion !
Before he said he was joking, and now he's saying he's not. .
Blerggh~ !
Crap it out!
Tired of thinking those thing . .
This time, I do only focus on my studies. .
I want to get first class degree and free from ptptn loan. .
Instead of taking JPA for second sem, where can I get so much money to pay PTPTN back in a short time. .
Just better perform well. .
And I do believe in myself this time. .
And what I so stress about this month are about my tests results and assignments and a test for broadcasting major just now! ! !
STRESS! ! ! !
And last night, I was stress cause I couldn't make it to see my friends' theater. .
So sad. .
Like seriously. .~ !
TT__TT
About our tests result which will be uploaded this week around I guess. .
I CAN'T WAIT !
Cause only then I can determine what grade I'll be aiming for. .
And my Mom also my aunt keep nagging telling me that I shouldn't be active enough. .
More focus on your studies. .
Mom, don't you believe in me. . ?
Without other activities, I'm bored to DEATH !
Arghh !
Even writing this up also make me stress cause I have to remember all things which make me so tension !
Okay, enough about stress. .
Move to slightly entertainment thingy, maybe. .
First, after we're done with our drama presentation, people start recognize me. .
So embarrassed !
~>_<~
And then I saw that one guy which I guess I pissed him off, and today, he's smiling to me. .
Yippy!
He's not mad anymore, I guess.  .~
Wee~
Then about my kenegaraan lecturer. .
She called me "fun fair" . .
Do you want to know why ?
Cause at that time when it comes to my group presentation, I was soooo damn talkative as a moderator in a lively mode. .
That's why she remembered me as "fun fair" . .
I'm laughing myself when thinking of this too. .
And so now, I'm surfing 9gag while listening to some musics to reduce it even more. .
And that's all I got for today. .
Till then, Farewell~
*future thought looks like*

Thursday, 29 November 2012

Sorry For Being Just Me.

Assalamualaikum and hi..
This post gonna be about what I was doing for these past few weeks. .
And yes, actually it was the same thing I did when I was in my foundation year. .
It's handball again. .
And it made me cry again. .
Sorry for being just me. .
Sorry for being an ordinary me. .
Sorry that I am not worth it in your eyes. .
And sorry for not being talented enough. .
My Mom was right. .
I may seem strong outside, but inside I am super duper totally weak!
I have the will to be strong, but it just not me if I do so. .
And why ?
This is killing me. . !
I want to be like others who can play sport well, good in academic and so on. .
But me. . ?
I am just good at nothing. .
I give up. .
Sorry, but I really do give up on this thing. .
This is not my field. .
It is even a shame for me to take photos with them. .
I didn't deserve it. .
I was injured for nothing. .
I was training till death to not get played. .
Great isn't it ?
My fever doesn't seem to get well. .
Let it be. .
I admit that I'm in a major stress right now which may cause something bad to e later on. .
But I don't care. .
It might be a test from Allah, but I think I couldn't take it. .
Maybe this test from Him was meant to open my eyes that I'm not belong there, with them whom are good at sports. .
I'll just quit.
I may be smile in front of you, but no one can exactly guess what I'm feeling deep inside this heart. .
I'm done.
Till then, Farewell.  .~

Thursday, 22 November 2012

ISRAEL, YAHUDI DAN ZIONIS.

Assalamualaikum dan selamat malam or pagi buta semua. .
HAHA !
Tengok tajuk entri kali ni nampak macam serius je kan. . ?
Tapi relaks dulu, saya pun tak suka buat entri berat-berat ni. .
Entri ni saya buat setelah saya dapat satu teks dari kawan saya mengenai Israel, Yahudi dan Zionis ni lah. .
Dapat masa kelas malam yang sangat mengantukkan. . ~
*Menguap*
Teks ni hasil tulisan Dr Heazar Ismail .. 
Bukan nak salin semula teks beliau kat sini, tapi saya nak buat kesimpulan tentang apa yang saya faham. .
Kawan-kawan, tolonglah celik mata, buka minda dan terima hakikat bahawa Israel, Yahudi dan Zionis adalah tiga perkara yang berbeza. . !
Israel ialah sebuah negara, Yahudi ialah sebuah bangsa dan juga agama manakala zionis ialah satu fahaman. . 
Bagi contoh senang sikit. . .
Malaysia, Islam dan Syiah. .
Malaysia ialah negara yang ada orang Islam dan bangsa Melayu dikaitkan dengan beragama Islam. .
Tapi adakan semua Melayu Islam ini berfahaman syiah. . ?
Nampak tak perbezaannya di situ ?
Zionis di sini boleh saya katakan sebagai fahaman berhaluan kiri dalam bangsa/agama Yahudi. .
Dan sesungguhnya, orang Yahudi yang berhaluan kanan sangat-sangat menentang fahaman ini. .!
Bukankah Yahudi juga merupakan agama samawi sama seperti Islam dan Kristian ?
Di sini, saya menulis secara umum. . 
Harap tiada yang terasa hati. .
Zionisme atau fahaman Zionis merupakan fahaman ultra-nasionalis Yahudi yang menginginkan penubuhan sebuah negara bangsa sendiri. .
Dan fahaman inilah yang membentuk sebuah negara bernama Israel yang saban hari mencuba merampas tanah hak rayat Palestin bagi memperbesarkan komuniti Zionisnya dengan secara kejam dan tidak berperikemanusiaan!
Jadi, sebelum kita terus-terusan memaki hamun, mengutuk dan mencerca, fahamilah terminologi-terminologi ini dahulu agar tidak terjadinya fitnah!
Apa yang ingin saya katakan di sini, perbetulkan lah semula doa kita. .
Doakanlah kehancuran Yahudi Zionis, bukan Yahudi sahaja. . 
Saya harap entri saya kali ni berguna buat anda semua. .
Sampai sini sahaja entri saya malam ni. .
Wassalam. . ~

Monday, 19 November 2012

Pray For Gaza.




Assalamualaikum semua. .
Ya, di tengah hari ini, saya terpanggil nak menulis satu enti mengenai isu di Gaza ini secara terus, bukan berunsur selitan seperti di entri sebelum ini. .
Sedang saya makan tengahari tadi, saya terfikir isu McDonald beri makanan percuma di seluruh Malaysia. .
Adakah hanya di Malaysia dan mengapa ?
Sesetengah pihak berpendapat bahawa hal ini harus diboikot, manakala pihak yang lain pula menyatakan dengan keras bahawa McDonald di Malaysia tidak terlibat dengan penyaluran dana ke Israel laknatullah.
Pertama sekali, biar saya ulas isu ni. .
Saya bukan nak menangkan mana-mana pihak ataupun menyalahkan mana-mana pihak.
Lain orang lain pendapatnya, bukan begitu ?
Ingin saya kongsikan satu kisah yang saya terbaca paga tadi mengenai Nabi Ibrahim A.S yang dibakar dengan api. .
Apa kena mengenanya?
Sabar, bacalah dahulu kisah ini. .
Dipercayai seekor burung telah bersusah payah memadam api yang membakar Nabi Ibrahim dengan membawa air menggunakan paruhnya yang kecil . .
Melihatkan perihal yang seperti sia-sia, masyarakat bertanya kepada burung tersebut akan mengapa dia tetap mencuba walau dia tahu usahanya sia-sia dan tak akan dapat memadamkan api tersebut. .
Burung itu menjawab, walaupun dia tahu usahanya kelihatan sia-sia, sekurang-kurangnya dia mencuba dan berusaha.
Allah akan bertanya, "Apakah yang kau lakukan sewaktu Nabi Ibrahim dibakar" , bukannya "Berjayakah kau memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim", inilah yang dipercayai burung tersebut.
Tersentak hati saya saat membaca pernyataan ini.
Benar, yang dipersoalkan di akhirat kelak ialah perlakuan dan perbuatan kita, bukan hasilnya. .
Jadi sama lah seperti isu memboikot barangan-barangan Israel ini. 
Sekurang-kurangnya apabila ditanya apa yang dilakukan saat kita mengetahui saudara seIslam kita di Gaza diserang Israel laknatullah?
Tangan kita boleh menjawab, "aku mengelak daripada membeli barangan Israel"
Ya Allah, sekecil-kecil pertolongan kita juga membawa makna yang sangat besar buat saudara-saudara kita di Gaza sebenarnya. .
Sungguh jahilnya diri saya yang tak pernah menyedari semua hal ini sebelum ini. .
Isu kedua yang saya nak bangkitkan berkenaan status-status di facebook yang mengatakan mereka ingin berperang bersama saudara kita di sana. .
Alhamdulillah, murni niat mereka ini. ..
Tapi apakan daya kita sebagai hanya seorang remaja yang masih belajar. .?
Kita berdaya !
Boikotlah barangan-barangan Israel, in shaa Allah usaha itu dikira sebagai sama-sama berperang dengan saudara-saudara kita di sana. .
Isu ketiga dan barangkali yang terakhir. .
Saya sangat berharap sokongan mereka ni tak terbatas dan terhenti hanya setakat di media-media interaksi seperti twitter dan facebook, malah turut sama membawa ke dalam doa selesai solat mereka.
Sesungguhnya senjata seorang Muslim ialah DOA.
Menggigil sebenarnya tangan saya saat menaip patah-patah perkataan dalam entri ini kerana saya tahu saya sendiri masih banyak kekurangannya. .
Tetapi saya gagahkan kerana ingin berkongsi suara hati saya kepada semua. .
Sanggupkah kalian tengok kanak-kanak yang masih kecil dan tak berdosa mati setiap hari disebabkan Israel laknatullah ?!
Sama-sama lah kita renungkan. .
Seterusnya, saya sajikan sedikit sebanyak dengan gambar-gambar. .




Sesungguhnya saya tak sanggup melihatnya lagi. .
Moga Allah memakbulkan doa saya dan anda semua. .
Allahu allah!
Wassalam.

Sunday, 18 November 2012

Sampai Dah. . ~

Hai dan Assalamualaikum. . .
Ye, saya dah sampai di UPM. .
Universiti 'kesayangan' ni haa. . ~ !
Bila sampai sini semula saya jadi blur selepas seminggu cuti. .
Rasa otak semua masih tertinggal kat rumah lagi kot. .
Actually, saya patut start study sekarang. .
Final pun tak lama lagi. .
Test pun sedang menanti. .
Haih. .
Isu negara sekarang yang paling mendapat perhatian ialah serangan Israel terhadap Gaza. .
Ya Allah, serius sayu tengok anak-anak kecil tak berdosa dianiaya sebegitu rupa. .
Saya, apa yang saya buat kat sini?
Diorang kecik-kecik dah dihujani bom dan mati syahid. .
Subhanallah. .
Saya ni akhlak diri pun tak betul lagi. .
Masih banyak yang perlu saya baiki. .
Apa yang saya mampu sumbang kepada saudara se-Islam di sana hanyalah doa. .
Tadi saya terbaca satu artikel kat facebook, macam ni lah lebih kurang maksud artikel tu. .

" Semasa aku berkuasa aku mampu membunuh semua Yahudi.
Tetapi aku tinggalkan sedikit kepada kamu,
Agar kamu cari tahu mengapa
Aku membunuh mereka."

Ni ialah kata-kata Adolf Hitler. .
Rasanya sekarang semua orang pun dah boleh cari jawapan kepada sebab yang dinyatakan, kan?
Apa-apa pun, do Pray For Gaza my friends. .
And so, sambung balik cerita aku. .
Tak ada banyak sangat pun cerita. .
And now, photo session !
~^^
*di rumah*

*dalam bas*

*rambutan yang di bekalkan ibu*

Sekarang ni saya tengah melahap rambutan-rambutan tersebut. .
Nak ?
Lai yaa~
Hihik~ !
Okay lah, sampai sini dulu. .
Wassalam. . ~^^

Friday, 16 November 2012

Heart-ache . . .

Hi and Assalamualaikum. .
Hell yeah ~ !
I am experiencing a disease called HEART-ACHE right now. .
Any medicine? Any cure? Any treatment ?
NO, THERE IS NOT !
And why am I experiencing this type of 'disorder' ?
Cause of my friends. .
Not the new one, but the one I know since high school. .
Yes, they WERE my friends. .
Right now I am too hurt to admit that they are my friends. .
Well, how can I be the one who were always left behind ?
Yeah. .
My high school life was not that great. .
I'm a joker to them. .
I'm so hurt that I feel I might cry once again. .
Why is it like this ?
Why mine. .?
I'm too stress, depress or whatever it is when I am thinking over this matter. .
Having them in my mind will only burden my head. .!
Why should I concern about how well are they, where have they been and etc ?
Just now that I think she is my friend after her invitation. .
I was so happy till I can't differentiate that it was actually just a joke. .
She's not really asking me out. .
Sigh, how blind I am because of my friends ?
This love I uphold in a friendship make me blind. .
Just talking about friendship and it hurt me this much. .
How will it be if it's about a love relationship ?
WORST!
Luckily I have some friends that are really worth to call as a friend in these university's life. .
I still miss them, thou they don't really miss me.
Well, this is me. .
I will always be the one who're missing them alone . .
I think that's enough for today. .
Hoping for a better tomorrow is me.
Till then, Farewell~

Tuesday, 13 November 2012

Heart Concern.


I don’t need your hand to help me to get up. .

All I want is your support. .

I don’t need your hands to wipe away my tears. .

It is more than enough if you only give me a handkerchief. .

I don’t need your love line in our relationship. .

All I want is your action to proves it right. .

Dear you. .

Let’s live it in a halal way. .

Meet my parents and tell them your say.

Only then, I will accept your hands.

So, okay now. .
I am in a big confusion which matter about heart and feelings !
There is this one guy I like and I know he like me too but I'm kinda not to put too much hope on him as I know he'll be going to Perak to further his study. .
Man !
He will be so far apart from me and he could just found another girl who are better than me. .
Which I allow him to do so. .
*Even my heart aching at the moment I say those words*
And now, there is another guy which I can say stay quite near to me just confessing his feeling to me indirectly !
Man ! ! !
What to do ? ?
That guy I like, I am a friend to his cousin which make me afraid to do anything to him as I know his cousin can be so 'loud' sometimes. .
Even know, his cousin keep calling me her cousin also. .
I'm a dead meat thinking of this thing. .
Currently, I'm not in a good term which the person I like as he forgetting his promise to me !
I hate this thing. .
I hate the feeling of being angry at him and I don't know why ?
Will you call it love ?
I'm afraid to call it so cause I know it might end up causing a great grief to me. .
Man ! I'm sick of this type of love. .
One info about them which might shock up you guys are, that person I like is younger than me while the other one is a little bit older than me. .
It's not that I like younger guys, it just that feeling which were attracted to him. .
Sigh. .
I'm afraid to confess to him and too afraid to respond everytime he says he love me. .
Only now you see me in such a mess after almost a year living as a single girl. .
Should I call him and clear thing up or just wait for his call and uphold my ego ?
I just called his cousin and tell her about my problem with her cousin without mentioning about the guy who were confessing to me. .
I would be crazy enough if I told her about that. .
So anyone, do give me a suggestion. .
What should I do ?
Till then, Farewell~ ~ ~

Monday, 12 November 2012

Pengguna Jalan Raya, Behave Please ?

Hai hai hai. . .
Dan assalamualaikum serta selamat petang semua. .
Hew hew. . ~ !
Harini saya telah keluar bermanja dngan ibu kesayangan saya ni haa. .
Dan saya telah menghadapi tekanan jiwa yang sangat besar sewaktu di atas jalan raya. .
Man ! ! !
Bawak kenderaan macam tak ada lesen. .
Geram weh ! !
Ni perasaan yang nak diluahkan oleh saya terhadap pemandu-penunggang jalan raya ni. .
Susah sangat ke nak bagi signal awal bila nak membelok ke kiri kanan ?
Tak boleh ke berhenti bila ada papan tanda berhenti tu dan bagi jalan kat memang jalan orang tu. .
Dan tadi, lagi sikit je nak eksiden sebab mamat tu masuk lorong yang tak dibenarkan masuk sewaktu saya nak membelok. . !
Grrr ~ ! ! ! !
Nak menyumpah seranah je time tu. .
Kalau saya sorang je, tak lah kisah sangat. .
At least saya sakit sorang. .
Ni dengan my beloved mom kot. .
Kalau ibu saya yang cedera macam mana ??
Saya memang geram sangat-sangat dengan orang yang macam ni !
So, kepada pengguna jalan raya di luar sana, tolonglah patuhi undang-undang jalan raya weh. .
Kalau nak langgar pun tengok tempat lah. .
=__=
Hew hew. .
Lega sikit. .
Thanks my blog !
Here a picture of my mom with me. . ~^^
Sampai sini je dulu. .
Wassalam.. ~^^

Saturday, 10 November 2012

10.11.12

Hi and assalamualaikum guys. .
Wow !
What a date !
An unique date. . 
So, does anything unique or special happened to you guys today ?
As for me, I think there's nothing special happening to me today. .
Well, it is just a date. .
If anything happened on other that but that thing you considered to be unique, automatically those date will be unique and special on your life. .
Isn't it so ?
So this time, let me just tell you of what happened to me today. .
Early on the morning, I accompany my Mom to the Post Office and supermarket. .
But it was just awhile. .
We surely will have a date everytime I am home after such a long time., .
And in the evening, around 3pm, I went out to the town with two of my sisters. .
We went to watch a movie. .
And we watched "Istanbul Aku Datang" rather than "Skyfall" as we're considering the time. .
So here is one picture of us when we're at a bookstore. .

Can't see the other half of my sis face. .
haha !
Then we watched that movie and it's kinda okay although it was predictable by me. .
The story line are nice. .
Based on that movie, if it was me, I won't give a second chance to a boyfriend who were cheated on me. .
Cause the chance he'll be doing it again is like 99% . .
And after watching the movie, we went to night market to buy some food and it's already almost 7pm at that time. .
It's kinda late for me as we're taught not to go home late since we're small. .
Then I remembered that my Mom told us to buy something, so we quickly go to that particular shop but unfortunately it was closed . .
So we went home. .
And all I can see when I'm entering the house was my mom with a cane.
I try to explain but she keep nagging. .
Yeah, that's what mom does. .
But I knew it was my fault. .
And right now, she's sulking . .
I am so sorry mom !
I really don't know how to ask for forgiveness from her straight away so I was just let her cool down first. .
Well, I might be talking to her tomorrow morning. .
Lately, I have a little misunderstanding with my parents. .
It was like, everything I did, it was wrong. .
At once, I feel like they never have any trust on me. .
They never believed on me. .
Why ? ?
Why is it so hard for you to understand my thought ?
I am your own daughter. .
Mmmm, it might be cause of I'm not a good one. .
Maybe that's why it is hard for you to believe in me. .
Is that so ?
Really. . ?
I have to pretend that I don't care just to avoid a bigger misunderstanding between us. .
I'll prove it to you !
I feel sad. I do.
So, I have nothing else to tell about. .
Till then, Farewell~ ~

Tuesday, 6 November 2012

T_T ------> ^__^

Hai dan assalamualaikum semua. .
Selamat petang and good evening. .
Haa !
Agak-agak boleh teka tak post ni pasal apa dari simbol yang saya letak kat tajuk tu. .?
Pandai !
Sedih ke suka. . ~^^
HAHA !
Sedar tak sedar, sekarang dah pun bulan November, bermakna tak lama lagi kita akan mengakhiri tahun 2012. .
Haa, jangan ingat kalendar omputih je, kalendar Islam pulak, kita dah nak masuk bulan Muharam. .
Kalau ada umur panjang, insya-allah hidup lagi time tu. .
Bulan ni baru je masuk awal bulan, tapi dah macam-macam yang berlaku kat saya. .
Ujian dan dugaan ni kekadang terasa sangat berat sampai nak putus asa.
Tapi bila ingat semula janji Allah bahawa DIA tidak akan menguji hambaNya dengan lebih dari kemampuan, saya terus bersabar.
Honestly, dah rasa stress dari dulu disebabkan satu subjek ni.
BAKTI SISWA ! ! ! !
Ini ialah subjek koko yang wajib diambil. .
Tapi masalahnya, saya tak pernah pergi kelas ni!
Haa, jangan nak tuduh macam-macam sebelum tahu cerita ok?
Sebab saya tak pernah nak menghadirkan diri ke kelas ni ialah, saya tak tahu kelas ni kat mana !
First and second week tak datang sebab busy dengan aktiviti kolej..
Third week datang tapi ada sorang je yang datang sekali dengan saya.
Dia pun tak tau kelas kat mana.
Minggu seterusnya saya datang tempat yang sama sampai minggu keenam dan hasilnya sama.
Dah tanya ramai orang tapi tak berbalas sampai lah suatu hari tu soalan saya terjawab.
Ada orang bagi kalendar akademik koko baru.
Rupanya dah berpindah tempat dan waktu turut bertukar.
So, Sabtu yang lepas dengan semangatnya saya datang ke tempat yang diberitahu.
Tapi, hasilnya sama ! ! !
Ramai orang menjadi mangsa tanya saya tapi satu pun kata tak pernah dengar nama tempat tu. .
Berhantu ke weh ? ?
=__=
Disebabkan pelbagai masalah yang dihadapi hanya kerana subjek koko ni, saya bercadang nak drop subjek ni sebab takut CGPA nanti down.
Jadi semalam, saya telah pergi ke pejabat pentadbiran untuk menggugurkan kursus ni ditemani oleh seorang kawan saya.
Hujan lebat kami redah, pelbagai bangunan kami lalui, bertukar bas, berhujan, basah baju semua. .
Sampai ke destinasi yang sebenar pergilah ke kaunter dan bertanya, "Kalau saya nak drop course kat mana ya?" dan dengan selambanya abang kat kaunter tu menjawab, "Huh? Dah tamat tempoh, tak boleh drop."
MAK! ! ! ! ! ! ! ! ! !
I was like want to scream and cry at that place after he said so !
Plus I felt guilty after troubled my friend so much !
Pity her. .
T__T
Dengan segala kerunsingan saya membawa diri ke kelas pengenalan bakat kreatif . .
Dah sampai kat kelas tu, saya terfikir nak call lecturer untuk koko.
So, lepas tugasan pantas yang diberikan oleh pensyarah bakat kreatif dihantar, saya pun keluar nak call lecturer bakti siswa.
Dengan segala debaran saya pun call.
Alhamdulillah, suara dia lembut je, dan saya pun boleh agak dia baik sebab dia tak marah saya, just terkejut kenapa tak datang kelas dia.
Lepas cerita masalah yang berlaku siap penerangan, lastly dia suruh hantar mesej kat dia bagi nama.
Fuhh ! Lega. . ~^^
Masuk semula kelas, tunggu keputusan diumumkan.
Hanya tiga je yang berjaya daripada ramai-ramai orang dalam kelas tu. .
Dalam hati berharaplah jugak nak menang, tapi tahu saya tak sehebat yang lain. .
Cerita pertama dibacakan dan ceriti dia memang, fuhh ! sangat best .
Dah macam penulis betul. .
Memang macam dah tak ada harapan lah kan. .
Cerita kedua pulak terpilih sebab kelakar. .
HAHA !
Memang lawak gila cerita tu. .
Sebenarnya kami di suruh buat cerita berdasarkan 10 perkataan ni. .
Awan, Ombak, Nasi Kerabu, Laksa, Coklat, Siti Nur Haliza, Bola Jaring, mini cooper, sombong dan Sabah.
Haa, buatlah cerita yang baik dalam masa lebih kurang 15 minit dari sepuluh perkataan ni.
Saya teringin nak post cerita yang saya buat tu kat sini tapi dah hantar pulak.
Saya pun lupa cerita yang saya buat tu.
Hehe. .
Dan sampai penulis ketiga.
Cerita saya dibacakan ! ! !
Malu tambah happy ! ! !
Tak sangka saya pun berbakat sebenarnya. .
Hihi !
Inilah hadiahnya !
Novel karangan pensyarah saya sendiri. . ~^^

Okay, sangat terharu dapat buku ni. .
Sesungguhnya saya gembira dan bersyukur sebab lecturer saya semuanya baik-baik belaka. .
Dan aktiviti saya dalam bulan November ini ialah proses menghasilkan abs di perut !
Sounds crazy, but yeah, that's what I'm doing. .
Sit up is a must every night before I go to bed.
^__^
Harap berjaya. .
Okay, sampai sini je dulu kot. .
Nanti jumpa lagi. .
Wassalam. . ~

Wednesday, 31 October 2012

The End of October 2012 .

Hi and assalamualaikum all. .
Yeah, it's reaching towards the end of this month for this year already. .
It is here now 11.10pm at Malaysia. .
Means only 50mins left before November take place. .
And alhamdulillah, though October had been quite a hard month for me, I manage to go through it successfully. .~^^
As for this the very end day of October, I just manage to present the hardest assignment for this semester in front of the class. .
Seriously, it was a big relieved !
And this is me before the presentation. . ~^^

This attire I wore for my presentation made me remember those foundation times. .
Sigh . .
And after that, everything went well. . .
I am so happy for that. .
As today is Wednesday, I have a night class. .
Have a snap before class ~ !
And just now at the night class, the lecturer was mistakenly thought that I want to ask a question as I actually raised my hand to call my friend. .
Okay, quite embarrassing at that moment, but I am okay with it. .
So basically, that's how today's going for me. .
For this upcoming November, there are a lot of thing await !
Assignments, tests, shooting and I don't even can remember it anymore. .
=__=
Let's just pray that it will be another month full of happiness and good memories. .
Goodbye October and say hello to November. .~ !
Have a nice November all. . ~^^
Till then, Farewell. .~

Saya Gembira. . ?

Hai dan assalamualaikum semua. .
Hai pembaca-pembaca saya, tak kisah lah setia ke tak. .
=P
Perasan tak akhir-akhir ni saya macam agak kerap update blog. .
Agak-agak kenapa lah kan. . ?
Sebab, tiba-tiba je rasa macam ada banyak cerita. .
Nah gambar satu !


Gambar ni diambil masa kat rumah petang tadi sebelum berangkat pulang ke UPM. .
tsk tsk. .
Sedih tinggalkan rumah. .
T_T
Sampai je UPM tadi terus ada discussion pasal presentation esok. .
Group saya semua Chinese, saya je Melayu. .
Tapi diorang baik. .
Saya terharu sangat sebab ada sorang tu sangat prihatin pasal saya. .
Entahlah, tatao macam mana nak gambarkan perasaan ni. .
Dia macam gembira yang amat sampai jantung rasa nak meloncat keluar dari jasad. .
Gembira sebab baru saya sedar ada orang yang sangat prihatin pasal saya. .
Rasa nak nangis pun ada. .
Bila kawan rapat lagi care pasal kita, perasaan tu agak lain. .
Tak sama dengan kawan alam maya yang setakat boleh tanya dan nasihat je. .
Walaupun role diorang macam lebih kurang, tapi perasaannya berbeza. .
Haa !
Yang care pasal saya ni perempuan okay ?
Jangan fikir macam-macam pulak tau . . ?
Konklusi di sini, sebenarnya ada je orang yang care pasal korang walaupun korang rasa forever alone gila. .
Saya cakap berdasarkan pengalaman. .
Hihi. .
Okay lah, saya nak sambung membaca info dalam keadaan gembira untuk presentation nanti. .
Doakan semuanya berjalan lancar okay ?
Terima kasih kawan-kawan. .
Sayang awak semua. .~^^
Selamat malam dan sampai jumpa lagi. .
Wassalam. .

Monday, 29 October 2012

Some Saying. . .~

To be yourself in front of the others, it would be great enough . .

There's no need to do something you don't like in order to satisfy someone . .

Never be afraid on voicing out your opinion in a crowd. . .

Love should come along with trust and loyalty . .

If you're the only one who cares too much in a relationship, leave . .

Sweet talk, laughs, jokes can be consider as only a manner to someone . . .

Don't easily fall for sweet talker . . .

Believe in actions, not words . . .

Jealousy is a normal thing, but don't go over the limits . . .

To be with CRUSH, it's a wish, not a hope. . .

When you in doubt, turn to Allah . . .

Let you be alone in this world, not in the hereafter. . .

~^^

Have a good day all. . 
Assalamualaikum. . .~
Till then, Farewell. . ~

Friday, 26 October 2012

Dia . .~

Dia yang satu ketika dahulu saya temui hanya selepas seminggu perkenalan di alam maya. . .
Dia yang satu ketika dahulu melamar saya dalam secara tidak langsung. . .
Dia yang satu ketika dahulu hilang menyepi diri tanpa khabar berita. . .
Dia yang satu ketika dahulu saya anggap seorang penipu. . . .

Kini dia hadir kembali merungkai semua persoalan. .
Kini dia hadir semula membawa bunga-bunga cinta yang pernah berputik satu ketika dulu. . .
Kini dia hadir kembali bersama kenangan indah yang pernah kami kongsi bersama. .
Kini dia hadir semula dalam hidup ini yang dah lama menanti. . . .

I smile all day long because of him. . .
I am not sure if this is what people called love. .
But if it is true, I hope it lead me to the halal way. . .
Be the one whom I can love in a halal way Dear You. .
As I don't want to lost in those silly couple world. . .

*memories shall never fade away*

Tuesday, 23 October 2012

Those Promises And Lies. . .

Hi and Assalamualaikum all. .
I don't know what to wish, whether it's morning or night or might even evening?
HAHA !
Okay well, this time of entry is about something I experienced in past which suddenly made me recall of it after reading my own post back then. .
Yes, I once post about him. .
Saying that he 'want' me. .
At that time, I could decide nothing as both of us still young. .
Not long after that incident, he disappeared. .
And this made me felt so horrible, felt cheated by so many times. .
After since that day, I kept calming myself on not to trust any guys or fall for them so easily. .
And yes, I managed to do so until now. .
In fact, I am still single but yet not to be available. .
Then, when I manage to recover from those pain up till now and had my normal life, he came back. .
Just out of sudden, out of nowhere. .
And I don't really know what to feel at that time.
Screaming? for sure. .
I am happy but yet, still confused. .
But then, I take the positive side of him in mine . .
I try to accept him, again. .
He gave me his new number. . .
Although it'd been so long for me since our last conversation, I can still remember his voice, exactly. .
And once he called me, the voice was not the same. .
And he can't even remember me. .
At last, I found out that the number he gave to me belong to others. .
Was it my mistake or him ?
I am so confused. .
Anyhow, it is a lesson. .
Sorry, but it's gonna be hard for me to trust you again. . .
MAN !
My English sucks . . !
Well, it'll end here. .
Till then, Farewell. . ~

Sunday, 21 October 2012

Random Quotes From Me. .

" I don't have a romantic story to be told. . .
But I have my own story to be hold. . "


"Sometimes, sacrifice means nothing to the person we love the most. . ."


" Those happy faces we see. . .
Doesn't necessarily the same it seems deep in the heart. . ."

Thursday, 18 October 2012

None of Yours. .

Hi and Assalamualaikum. .
Currently I am not really into any mood and that makes me want to write something. .
Suddenly, I was thinking about my late grandma after the Isya' prayer and this made me cry. .
Every time I think of her, my tears will fall down on the spot. .
This is because the feeling of being guilty towards her were still there, inside my hearts. .
Right at this moment, I just need someone to comfort me, which is my Mom. .
But apparently I have no enough credit to give her a call. .
And put the blame on those ATM machine which were not functioning for these past few days. .
I am a person who prefer to write down my feelings, rather then telling it to others. .
I did not convey it very well in a form of speaking as I might end up crying without even have a chance to talk. .
That's the reason why I am doing this entry right now. .
Right at this moment, I feel lonely. .
I want to cry out loud, but I can't . .
So I just let my tears fall down silently. .
that guilty feeling I bear, that I couldn't make to pay her a visit after I finished my foundation studies. .
How could I be so rude towards her when she kept thinking about me all the time?
How could I ? ?
Put the blame on me. .
Yeah, I know it's my fault of being too selfish although no one tell me this. .
She is my second Mom in this world. .
And now, I have nothing else to write. .
Let the tears calm me down. .
Nights all. .
Till then, Farewell~

Sunday, 14 October 2012

Saya, Mereka dan Kami . .

Assalamualaikum dan hai semua. .
Dah dapat nak update blog ni buat saya rasa nak menangis. . !
Sebab banyak sangat memori yang dah tersimpan dalam otak ni tapi tak terluahkan dek banyak rintangan melanda. .
HAHA !
Ni lah masalah kalau dah banyak sangat cerita, sampai tatao nak cerita yang mana satu. .
Dan dah terlupa apa yang perlu diceritakan sebenarnya. .
Okay, mungkin saya patut mulakan dengan keadaan saya di UPM sekarang ni. .
Life kat UPM ni macam tu je lah kot. .
Takda naik turun sangat. .
Mendatar je. .
Kadang-kadang rasa bosan. .
Tengok kawan-kawan kat Uni lain buat saya rasa jealous. .
Haih !
Geram pun ada sebab saya tak dapat bersama mereka. .
Okay, nak cerita satu peristiwa di mana saya sesat menaiki bas pada waktu malam dan menyebabkan saya tidur di kolej lain. .
Nasib baik lah ada kawan kat kolej tu kan, kalau takde?
Tidur kat bustop lah nampaknya. .
T_T
Naik bas dari ktm Serdang pukul 10lebih, ingatkan bas tu lalu kat kolej serumpun(kolej saya), rupanya tak. .
Betapa cuaknya saat tu sampai seram sejuk badan ni ha. !
Nasib baik lah otak masih boleh berfungsi teringatkan kawan ada kat kolej 11 tu ha. .
Kalau tak, tatao la tidur mana. . >_<"
Balik lambat masa tu sebab pergi interview seorang cerpenis. .
Buntu idea kalau tak sediakan soalan awal-awal. .
Tapi cerpenis tu sangat baik sampai ambil saya dari DBP dan hantar saya ke KL Sentral. .
Actually hari tu saya tak keseorangan. .
Saya ditemani oleh seorang rakan baik saya sejak dari asasi lagi. .
Family saya pun dah kenal dia. .
Sampai ada yang salah anggap hubungan kami. .
Tolonglah paham. .
Haih. .
>__<"
Try nak upload gambar tapi tak boleh. .
So, tak ada gambar untuk entry kali ni walaupun sebenarnya banyak yang saya nak tunjuk kat korang semua. .
:(
Dan sekarang nak sambung cerita lain. .
Kebelakangan ni saya sibuk dengan urusan luar, sebab tu tak ada banyak masa nak update blog ini mahupun novel. .
Ditambah lagi dengan keadaan internet yang tak berapa nak mesra dengan keadaan saya kan ?
>_<"
Dan nak cerita pasal semalam pulak. .
Semalma saya jumpa semula keluarga LWA02A saya !
Rindu sangat dekat diorang walaupun saya selalu dijadikan bahan. .
=__=
Walaupun tak semua ada, tapi still terubat lah jugak rindu di hati ni. .
Menjadi rakyat minoriti di mana saya seorang je yang ada kat UPM ni buat saya rasa kecil, tak boleh nak kongsi pape pun. .
Untunglah diorang ambil law, boleh bertelagah pasal law sesama sendiri. .
Saya ambil komunikasi, dijadikan bahan bahawa saya akan jadi wartawan yang terkenal satu hari nanti. .
Tapi saya tak minat jadi wartawan. .
Mungkin ada dalam kalangan mereka yang akan terbaca entry ni, maaf kalau saya buat korang terasa. .
Rasa nak menangis ni dipendam je. .
Bila nak terluah tatao lah. .
Masa peluk kawan saya, Farah, memang nak nagis time tu. .
Tapi saya tahan sebab tak nak dijadikan bahan oleh dua lelaki . . . . . . . . .
Penat tao dijadikan bahan, tao tak ?
Okay, nak alih cerita sebab malas dah nak ulas lebih lanjut tentang hal ni. .
Tadi page settle kan hal ptptn dan kena cucuk buat kali kedua untuk hpv. .
Pergi Bukit Ekspo sebab ada pameran pertanian. .
Pegang kuda, tengok macam-macam. .
Maaf, saya dah tak ada mood. .
Wassalam. . .~

Wednesday, 3 October 2012

Nowadayds Life. . .

Assalamualaikum and hi readers. . .
^__^
Yeah. .
It's October now. .
Times do travel fast, isn't it ?
Well, let see what happened for this quite sometimes. .
As you were told in my previous entry, I am now a degree student. .
And it is not an easy life to go on with. .
To go on successfully, you must have a strong heart. . !
I knew this thing like, "you're still young, you haven't experienced this and that again. ."
Yes, I do admit that the older you get, the more experienced you gain. .
But at the same time, you shouldn't say those thing like we, the younger, could not have the same experienced as yours. .
I may seem innocent and younger than you, but trust me, I do experienced some of the bittersweet of this life as same as yours. .
So, never expect it was just a joke !
I am totally pissed off when someone making fun of me when I am being serious. .
If you're never placed on my shoes, you'll never know how it really feel to be me. .
So shut up and listen !
I know that I'm a bit emotional this time. .
But, what to do. .
I am way so tired and all the feelings were just mixed up. .
Oh man, feel like exploding !
BOOM !

So my nowadays life can be said as a busy night person. .
Cause I can relaxing on the daylight for almost everyday. .
But ! Getting a busy life on the night as in I have to go everywhere for every night. .
Sigh, I knew this sounds tiring. .
But this is my choice. .
So, I have to deal with it. .
I want to be a student who success or at least have a good achievement in both academic and curriculum activities. . .
^__^
Here, as the first year student, most of us are depending on the bus provided. .
Feel like a cramped tuna in the bus is a normal thing I can say. .
It is so hard to see these people (including me) lining up to go to the bus. .
We hold onto a policy which is "the first man get the sit" . .
For the guys, I suggest you not to be a gentleman on this kind of situation or you're totally out !
YEAH !
There's no mercy when going on the bus. . .
Muahahahha ! *evil laugh*
So I guess thats it for now. .
I'll write some more later. .
Oh ! By the way, I just got free YES modem and I'm onl;ine using it right now. .
Enjoy !
Till then, Farewell. . ~
*I love calm place like this*

Sunday, 23 September 2012

Oh Teater !

Hai dan Assalamualaikum semua. .
Alhamdulillah, segalanya telah berakhir. .
HAHA !
Lega !
Aktiviti malam saya sudah berakhir rasanya. .
Mesti rindu nanti. .
Nak berlakon sama-sama, gelak sama-sama. .
Dengan peluang yang saya dapat untuk menyertai bidang teater ni, saya juga dapat peluang untuk berkenalan dengan ramai orang. .
Jadi sangat rapat macam dah lama kenal. .
Mesti rindu kat diorang semua lepas ni. .
=(
Sekarang ni, saya nak cerita pasal apa yang berlaku semalam. .
Hari pementasan teater. .
Kami dapat giliran kelima dari sembilan kumpulan. .
Macam tengah-tengah lah. .
Memang cuak lah habaq hang !
Masa raptai, tengok kumpulan lain macam banyak bawak cerita lawak. .
Ingat takde harapan lah kat diorang kan?
HAHA !
Pemikiran yang jahat . .
Masa persembahan tu memang gementar lah. .
Ini merupakan pertama kalinya saya berlakon secara langsung di depan khalayak ramai. .
Lakonan 3minit 3 suara. .
Saya hanyalah watak sampingan yang tak boleh bersuara. .
Dan yang menang ialah kumpulan yang bawak cerita macam talk show. .
HUH ?
Nak tahu siapa juri. . ?
Sorang penyanyi, sorang pembaca berita dan sorang lagi orang dari aswara. .
Majoriti juri je pun dah kabur tentang latarbelakang diorang mengenai teater. .
Tah pape la. .
Diorang ni tak pandai menghayati lakonan betul. .
Tapi apa pun, kami dapat sambutan baik dari para penonton. .
Itu sudah memadai . .
Kalau orang dapat rasa apa yang kita cuba sampaikan, pada saya, kami dah berjaya. .
Walaupun kumpulan lain yang menang kerap saiko kitorang, tapi kami sentiasa rileks. .
Haih. .
Tatao nak cakap apa dah. .
Saya rindu waktu bersama diorang. .
Rindu nak sakat budak tu. .
Gelak bersama, mencuba ekspresi muka bersama. .
HAHA !
Lagi satu, saya turut menjadi jurumekap untuk salah seorang watak dalam kumpulan saya. .
Dapat pujian kot !
Bangga!
Hihi. . ^^
Ok lah, ini gambar kami. . .
Rindu dan sayang korang. . .
^__^
*Berdiri - Sham,Ain,Nani,Pikah,Fatin,Shila*
*Duduk - Shafiq,Fathan,Shah*
Setakat ini lah entri kali ni. .
Wassalam~ ~ ~

Thursday, 20 September 2012

Busy .

Assalamualaikum and hi to all readers here. .
Yeah, I've been so busy since the first day I entered here, UPM . .
Now, I am so busy with the theater and classes also assignments. .
I think I work too hard these past few days till I caught this fever . .
Sigh .
Task is a task and responsibility is a must . .
No matter what, I'll try to keep holding on this situation. .
I know that it'd been so long since my last update. .
Luckily I have no class today, so I can update a little bit about what happened and what's happening to me. .
I'm not feeling so well right now. .
Cold, cough and headache. .
I just hope that I can stay strong. .
Pray for my health and success guys. .
I guess my next post will be on this Saturday or Sunday, after I'm done with my theater. .
Pray for my theater teammate please ?
Really wish that we can win this !
Till then, Farewell. . ~

*THIS !*

Wednesday, 12 September 2012

Begini Yang Di panggil Kawan ?

Oh ya !
Saya sememangnya tengah sangat emosi !
Maafkan saya sekiranya perkataan yang bakal digunakan nanti kelihatan kasar pada anda. .
Saya tak ada kelas hari ni, dan sepatutnya saya dengan beberapa rakan kelas akan ke perpustakaan bersama. .
Sebelum pergi, punya lah beria sms bagai. .
Janji pukul 2 tunggu dekat bawah. .
Saya mengaku saya sedikit lambat . .
Pada masa dalam 2 berapa minit, saya telefon salah seorang, tanya dekat mana. .
Jawapan dia, " dalam bas nak pergi perpustakaan ni"
Dan saya macam, " Oh, ok tak pe . tap !" tutup fon . .
Jujur saya katakan yang saya sangat terasa. .
Dan mereka tak cuba pun hubungi saya lagi tanya dekat mana. .
Tak ada !
Nasib baik, saya jumpa seorang perempuan cina yang menuju ke perpustakaan juga. .
Dari situ, kami jadi kawan .
Lepas tu, jumpa seorang lagi lelaki cina dan kawan lagi. .
Mereka ialah A and V . .
Nama diahsiakan okay. . ?
^__^
Entah kenapa kami boleh jadi sangat rapat  dan berjumpa lagi dengan yang lain sampai semuanya ada 7 orang termasuk saya. .
Dan saya adalah satu-satunya melayu di situ. .
Tapi, kami tetap dapat berkawan dengan baik.. .
Kami bercakap dalam dua bahasa, mandarin dan English. .
Memang gembira sangat waktu ni. .
Makan bersama di kedai mamak sebab saya tak boleh makan kat kedai cina. .
Mereka sangat prihatin. .
Sekarang ni saya sangat sakit hati sampai saya rasa nak pergi kelas semua apa sendiri. .
Ataupun !
Nak cari kawan baru. .
Geram tao !
Tolonglah paham perasaan saya yang dipergunakan ni. .
Kalau nak seorang penterjemah, pandai pulak cari saya !
Okay, sudah-sudah lah dengan emo saya tu. .
Baik bertenang je sekarang ni. .
Dan fokus dekat benda yang saya nak capai. .
Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar. . .^^
Sekian, wassalam. . .

Tuesday, 11 September 2012

I Am Now A Bachelor Student . . .

Assalamualaikum and hi to all my readers. . .
^___^
Finally, I have a free time today to write up this entry. .
And yeah, I've been so busy for these past few days. . . .
For your information, I was just started my class yesterday. . .
It was a pack day for me as my class started at 8am and only finish at 5pm. .
Hew !
I am so tired, man !
But well, this is students' life. . .
Am I right ?
So here, I wanna tell you everything I can remember from the first day I'm here, at UPM . .
In this case, it just happened that I am an independent girl who did everything myself without any help from my parents. .
I registered myself, brought all things with only my sister to the fifth floor . .
It was exhausting, tiring and to tell you the truth, I do feel like a step daughter to this family. .
UPM was not my first choice .
That's the truth. .
And I was reluctant to further my study here, at first. .
But after going through the orientation week with the seniors, I start to like this place. .
Eventhough I feel like the problems were following me everywhere as there were many bad thing happened to me when I'm here. .
The moment when I start to change my mind for total is when I saw this one video . .
a video which tell us a story of a young teenage from a small family and small village go to a town himself as he want to further his study .
Yeah, it reflects me so much !
To be honest, I cried when I watch that video as it resembled my story so much !
The actor in that video is Dr. Anjas Asmara which is no a successful man . .
I want to be like him. .
That's my aim . .
I want to be an active student here which involved in many things as well as to be a successful student in academic . .
And now, I will start each of my steps toward success. . !
So guys, do pray for my success yea ?
Thanks in advance to all of you. .
And yea, last night I was chosen to be accepted in a theater for Malam Tunas Putra this coming 22nd September. .
After gone through 3 stage of audition, I finally made it. .
Alhamdulillah ad thanks all for the support. .
I will try my best, expand my talents . .
Just wanna tell you, I have no class today. .
Yeay me !
So, that's all from me now. .
Till then, Farewell. . ~




Thursday, 6 September 2012

Saya , UPM dan . . . .

Hai dan Assalamualaikum semua. .
First of all, saya sekarang ni tengah menjalani minggu orentasi di UPM. . .
Dan seriously tak ada mood langsung nak update blog ni. . .
Ingat nak tunggu bila dah habis semua ni baru nak update. .
Tapi disebabkan oleh sesuatu yang ditunjukkan semasa ceramah tadi, saya jadi terharu. .
Terus rasa nak luahkan perasaan. .
Tapi dekat siapa kan ?
ibu dah tidur kot. .
Kawan ? tak akan ada yang dapat betul-betul memahami perasaan saya ni. .
okay lah, so biarlah saya cerita segalanya dari awal. . .
Kalau korang baca entry saya yang pasal dapat UPM ni, korang akan tahu apa perasaan saya yang sebenar kan ?
Okay, dah bersyukur sebab at least dapat jugak tempat kat u tempatan. .
Dijanjikan dengan kemudahan kolej yang baik, so perasaan tu macam agak lega lah kan. .
Untuk pengetahuan korang, saya pergi ke selangor dua hari lebih awal daripada hari pendaftaran. .
saya pergi dengan adik saya. .
Hanya dengan menaiki bas sahaja. .
Dengan segala barang yang dibawa untuk duduk di kolej. .
bayangkanlah keadaan kami. . .
Kawan ingat saya awesome, hebat, independent sebab pergi mendaftar sendiri, tapi korang tak tao yang saya sebenarnya terpaksa. .
betapa saya rasa macam anak pinggiran sebab parents tak nak hantar. .
sebab saya tak rasa saya boleh survive tanpa mereka. .
huh. . .
kami bertolak pada hari Khamis jam 5 petang, tiba di tbs jam 9 malam. .
So malam tu kitorang  stay dekat rumah mak cik kitorang kat Kajang. .
Saya tak nak cerita hal sampingan saat ni dan akan terus ke perjalanan saya dari Kluang ke UPM Serdang. .
Hari Sabtu mendaftar, abang sepupu hantar. .
Tapi dia hantar setakat sampai ke bas yang menuju ke tempat pendaftaran . .
Maka terhuyung hayang lah saya bersama adik saya mengangkat segala beg ke dalam bas. .
Ya, hanya kami berdua . .
Sejujurnya, saya rasa sangat bersalah sebab terpaksa menyusahkan adik saya yang sorang tu. .
Dan saya tak tao kenapa dia boleh jadi so heartless sampai sanggup tinggal kitorang macam tu. .
Tapi saya still berterima kasih sebab hantar kami ke UPM. .
Kini saya tahu, apa erti sebenar ikatan sebuah keluarga yang rapat .
Thanks sebab ajar saya benda ni. .
Alhamdulillah, pendaftaran berjalan dengan amat lancar. .
Dan saya ditempatkan di tingkat 5, tingkat teratas .
Dan ya !
Tiada lif di bangunan tersebut. .
Saat tu, hanya Allah je yang tahu apa perasaan saya kerana terpaksa mengangkut segala barangan ke tingkat paling atas dan terpaksa susahkan adik saya. .
Angah, seriously along minta maaf sebab susahkan kau yang dah nak trial. .
Along janji, kalau along dah berkemampuan, along tak kan tinggalkan family kita susah. .
Ni janji along !
Dah angkat semua barang sampai bilik, buka pintu, taraaaaa ! ! !
Tak ada tilam. .
Bilik tak seperti yang diperkatakan dan dijangkakan.  .
Kecewa sangat. .
Saat ni mula la nak compare dengan UiTM. .
Then ada satu hari tu di mana bila saya baru balik dari lawatan ke fakulti dengan hasrat nak tidur, masuk bilik tiba-tiba tengok banjir tempat tu. .
Banyak barang yang basah. .
Masa tu, macam-macam keluar dari mulut ni. .
Sakitnya hati saya waktu tu, sampai tak terluah !
So terpaksa lah merempat kat bilik orang lain malam tu. .
Entah bilik siapa. .
Tapi one thing yang saya salute kt sini, akak and abang fasi amat baik dan cekap. . .
tadi ada ceramah lagi kat dewan besar. . .
Ceramah terakhir, tiba-tiba dia tunjuk satu video,. .
Video pasal perjalanan seorang siswa ke UPM ni. .
Situasi dia dalam video tu sebijik sama macam saya. .
And at that moment gak air mata ni menitis. . .
Orang tu ialah Dr. Anjas Asmara kalau tak silap saya. .
Sekarang ni dia pensyarah kat UPM . .
Dia punya semangat sampai kata hidup mati untuk UPM. .
Saya tak lah sampai macam tu sekali. .
Tapi sejak tengok video tu, hati ni mula jadi lembut. .
Asyik kata, ' cubalah terima dulu. . cubalah. .'
So, saya akan cuba. .
Saya akan cuba untuk sayang UPM ni kerana di sinilah saya akan habiskan masa selama hampir 4 tahun. .
Kawan-kawan. . .
Sokong saya untuk berjaya ya ?
Terima kasih. . .
Ibu, along rindu ibu. . .
=(
Sekian, Wasalam . .